Dag 9 Fort William- Glasgow

7 juni 2019 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Was een vroegertje. Zou je denken maar omdat we hier heel noordelijk zitten, is het pas heel laat donker en heel vroeg weer licht. HEEL heel vroeg. In Inverness was het om 03.30 al licht (moest ik plassenšŸ˜‰) en waar we nu zaten, was het rond 04.00 licht en scheen de zon om 05.00 al door ons slaapkamerraam. Jawel de šŸŒž!! Dus wij stonden te trappelen om rondĀ 8 uur te ontbijten haha. Ik ben de eieren, tomaten en spek wel hartstikke beu, het isĀ lekker maar niet 9 dagen achter elkaar.

Om 09.00 uur stipt in de auto en gaan!Ā Eerst langs Loch Eil richting Glencoe en daarna door naar Loch Lomond and the Trossarchs, een ander nationaal park. Er waren wat dingen die de moeite waard waren om te zien dus die stonden op de agenda vandaag.

De weg was wederom prachtig maar soms ook spannend. Langs Loch Lomond nog even gestopt voor een lekker soepje rond 12.00 uur. We waren immers al een tijdje op šŸ˜.Ā Ā

Ons eerste doelĀ daar was de "rest en be thankful pass". Dit zou een plek zijn met een prachtig uitzicht.Ā Het was aardig, mooie kijk op een dal maar het gingĀ uiteindelijkĀ vooral om een steen die de soldaten daar gelegd haddenĀ toen de militaire weg na lang en hard werken eindelijkĀ af was. Een weg zodat ze zelfĀ makkelijk door het land konden trekken met hunĀ kolonnes. Wel heul heul lang geleden hoor.Ā

En door richting Balloch. Daar staat een kasteel en tuinen. Dit was dus een gevalletje van slecht ingelezen door ondergetekendeĀ  want dit ooit zo prachtige kasteel was nu een soort kraakpand. Zelfs niet eens een prachtige ruĆÆne maar een met platen dichtgetimmerd pand. De tuin er om heen was prachtig onderhouden dus we snappen er geen bal van dat zo verwaarloosd is.

Snel weg daar, op naar "The Devils Pulpit". Laatste stop van die dag.Ā  Hoe kom je soms aan je ideeĆ«n? Hear say oftewel iemand (lees Petra en Dennis)Ā  vertelt erover en dan denk je "dat wil ik ook". Komt het ook nog eens voor in een prachtige historische serie (Jamie werd daar gevangen genomen na een hinderlaag)Ā en dan ben je echt verkocht. Petra heeft ons echt goede tips mee gegevenĀ hoor

1. Je moet rechtsom lopenĀ
  2. De trap is een beetje steil maar te doenšŸ˜‰

Het bleek geen toeristische attractie te zijn want er stonden geen borden en er was geen normale parkeerplaats. Door Google Maps toch gevonden en door een hoopje raar geparkeerde auto's leek een stukje tussenwegĀ bij een kruising de beste plaats te zijn om de auto weg te zetten. Gelijk kwamen er een paar zeer vermoeide damesĀ via een weiland over een hekĀ klimmen. Na het horen van een Limburgs accent maar even gevraagd hoe de tocht was. Die waren dus linksom gegaan en hadden daar erg spijt van. Check Peetje, rechtsom is het beste!

Vervolgens loop je dan eerst een stuk langs zo'n weg waar 97 gereden wordt, klim je over een gelukkig al neergewerkt hek met prikkeldraad en beland je meteen opĀ modderige bospaden. Het heeft veel geregend en dus is alles modderig en glibberig. Geen idee waar dan de ingang zit dus maar lopen,Ā kijken en vragen aan andere mensen of we nog goed gaan. Jawel, we zijn bij de "ingang".

De ingang is dus eigenlijk afdalen in een soort kloof via erg gladde ongelijke treden, wortels, kiezels en in gesleten rotsen en stenen. Het was echt superglad. Halverwege even gestopt of we wel door zouden gaan maar we moesten het toch echt zien. Wat een avontuur maar we zijn naar beneden gekomen. Kan niet uitleggen hoe maar alles zat onder de modder en zweet gutste van ons af. Helaas was er beneden zoveel water dat we eigenlijk bijna nergens konden staan dan het eerste plateau. Maakt niet uit "We did it". Toen naar boven. Hoewel zwaar, wel iets makkelijker dan naar beneden.Ā Ā Maar toen we boven waren en uiteindelijk weer terug bij de auto waren we wel even klaar! Thanks PetrašŸ¤”šŸ˜˜, prachtige plek maar OMG wat een weg er naar toe.

Inmiddels was het toch al weer 17.00 uur en zijn we richting ons guest house in Glasgow gereden, onze laatste plek voor 2 overnachtingen. In een buitenwijk maar wel zo'n oud "herenhuis". Gaaf hoor.Ā

Een opknapbeurt was wel nodig dus na omkleden en het wegwerken van de rode modder, even de wijk in voor eten. Overal isĀ wel een pub maar we waren de hamburgers met friet of fish and chips wel beetje beu. OmĀ de hoek bleek een Indiaas restaurant, zullen we dan maar eens voorĀ rijst gaan? Yes, Indian food en we hebben er voortreffelijk gegeten, het was echt heerlijk!Ā

Nu op de kamer, lekker gedoucht. Jack kijkt film en ikĀ  ga zo even kijken wat we morgen in Glasgow gaan doen. Ben zelf ook benieuwd.

Fotoā€™s

1. Wilma:
    8 juni 2019
    Het zit er bijna op maar het is wel een echt avontuur geweest.
    Leuk om op terug te kijken.
  2. Petra:
    8 juni 2019
    Was erg benieuwd naar je verhaal! Moest ff glimlachen bij Balloch Castle. We hebben daar met de camper toen overnacht en ik dacht dat ik had verteld dat het een halve ruĆÆne was, misschien toch niet zo heel erg duidelijk. šŸ˜ En tsja, The Devils Pulpit.....respect dat jullie ā€˜m ook gedaan hebben. šŸ‘šŸ» Toen wij er waren, had het niet zo veel geregend en was het te doen. We zeiden toen wel tegen elkaar: na regen is het wel een behoorlijke uitdaging. Jullie hebben volgens mij meer regen gehad, dus....petje af! You did it! šŸ˜ƒšŸ‘šŸ»
    Het heerlijke Indian food hebben jullie dubbel en dwars verdiend. Jullie zullen lekker slapen vannacht! šŸ˜ŠšŸ˜˜
  3. Sharon:
    8 juni 2019
    @mama: Zeker een avontuur geweest!!!
    @Petra: šŸ˜‚šŸ¤£ zie je wel, ik dacht toch echt dat ik Balloch op het lijstje had gezet omdat je dat zei maar dan heb ik jouww uitleg voor ruine waarschijnlijk opgevat als wow, een mooie kasteelruĆÆne ipv een kraakpand met jointjes luchtšŸ˜‚šŸ¤£. Ben ook best trots hoor en we zijn afgebrand, me husband ligt al te snurkenšŸ˜“
  4. Ellen Ehmen:
    8 juni 2019
    Het ziet er echt prachtig uit, ik zou er best heen willen in jullie voetstappen.. reacties hier van de pubers zijn gematigd, dus wellicht moet ik eerst nog ff op zoek naar iemand die van wandelen houdt! šŸ˜‰šŸ˜˜šŸ‘šŸ»
  5. Sharon:
    8 juni 2019
    Lieverd, ik en wandelen zijn geen goede match...geen meter meer dan nodig. Jouw kinderen zijn jou gewend dus mijn voetstappen doen ze slapend. Maar ja, de reden waarom wij dit nu ook pas doen is omdat de kinderen "hier" het ook niet zagen zittenšŸ˜‚šŸ¤£
  6. Lieneke Borstrok:
    8 juni 2019
    Wij gaan 't vast ook nog een keer doen, het is echt schitterend. Wel een beetje jammer van de temperatuur en de regen, maar ach, het is natuurlijk niet voor niets zo mooi groen daar.
  7. Sharon:
    8 juni 2019
    Wij zijn natuurlijk best vroeg gegaan, mss iets later in het jaar proberen?
  8. Esmaralda:
    8 juni 2019
    Jullie zitten nu helemaal in een ander ritme zeg, vroege vogels šŸ˜