Dinsdag 3 mei 2022

3 mei 2022 - Zagreb, Kroatië

Vanmorgen via Duitsland, Oostenrijk en Slovenië onze weg vervolgd.  We hebben een chauffeur afkomstig uit Kosovo, Berat, dus die weet onderweg al heel veel te vertellen over de geschiedenis van voormalig Joegoslavië en de huidige afzonderlijke landen.  Ik dacht zelf dat ik nog nooit in Slovenië was geweest maar bleek toch anders. Slovenië is een klein maar redelijk welvarend land, lid van de EU, heeft de euro maar is vooral bekend van de fokkerij van de Lipizzaner paarden (die vandaar uit naar de Spaanse Rijschool in Wenen gaan). En Slovenië is bekend door de grotten van Postojna. Laat ik daar nu  in 1990 al geweest zijn.  Weer een land dat ik kan afvinken.

We rijden er doorheen en komen in Kroatië. Onze eerste echte stop is Zagreb. We komen de stad binnenrijden maar de grote grijze Oostblokflats zijn nog in grote getale aanwezig. Het is rommelig en wat grauw maar we zitten in een buitenwijk. Het hotel ziet er bij binnenkomst netjes uit maar toch ademt het nog een beetje armoede uit. De badkamer is best bijzonder. Het eten was dit keer een lopend buffet maar laten we zeggen dat het niet te vergelijken valt met een buffet zoals wij dat kennen. Ik heb maar wat witte rijst op met een soort kipsaus. Het zag er niet uit maar was wel lekker.

Wat nog wel een beetje hetzelfde is, is dat soort van oplichterij in dit soort landen. Ze hebben hier nog de Kuna als munt. Het is per hotel, winkel of restaurant anders maar pinnen kun je hier niet overal en als je met de euro betaalt dan ronden ze af naar boven. We konden aan de bar drinken krijgen en betalen per pin maar het drinken bij het eten moesten we wel ineens cash afrekenen in kuna's. Toen we aangaven toch te willen pinnen was er ineens geen internet ( verbazingwekkend maar werkt als een malle hier) en praten ze ineens geen Engels meer. Heel lief hoor want we mochten wel in euro's betalen haha! En dan betaal je voor 3 biertjes  geen 51 kuna = € 6,75 maar mag je wel € 9,00 afrekenen.

We gaan nu maar slapen want morgen weer om 7 uur ontbijt en dan om half 9 Zagreb  in om o.l.v. een gids de stad te verkennen.

1. Lieneke Borstrok:
    4 mei 2022
    Idd wel een bijzondere badkamer
  2. Gerrit:
    4 mei 2022
    Hey, ik sta ook op die foto, leuk he dat je daar al geweest bent.
  3. Sharon:
    4 mei 2022
    Jazeker. Best grappig dat net die 2 dingen zo bekend zijn. Hulde aan de culturele opvoeding😉🤣. En jij bent dus ook al in Slovenie geweest haha!!!