Woensdag 4 mei 2022

5 mei 2022 - Belgrade, Servië

Om 08.30 was het tijd om vanuit het hotel te vertrekken. Ook het ontbijt 's morgens was basic maar we hebben wat gegeten. De Duitse gids, Lana, was al naar het hotel gekomen en om 08.30  uur rijden we naar de stad. Eerst een algemeen rondje en dan worden we afgezet in het centrum. In Zagreb zien we veel Oostenrijkse en Hongaarse invloeden. We lopen met de gids door zowel het hoger gelegen deel van de stad als het lagere deel.

Het lagergelegen gedeelte is het centrum van de stad. We beginnen daar met een blik op de Sint Stefanus-kathedraal. De wijzers van de klok op de rechtertoren geven altijd half acht uur aan: de tijd van de aardbeving in 1880 die de toren deels verwoestte. De kerk was helaas in renovatie en we konden deze niet binnen bezoeken.

Vervolgens lopen we over de kleurrijke boerenmarkt Dolac. Honderden rode parasols, exotische groente- en fruitsoorten en lokale delicatessen. De boerenmarkt is de grootste markt van de stad met ruim 150 kraampjes.

Vandaaruit klimmen we naar boven naar het hogere gedeelte. Daarbij passeren we de Stenen Poort. De Stenen Poort van Zagreb, is een donkere poort die in de 13e eeuw diende als doorgang naar de bovenstad. In de poort hangt het schilderij van de Maagd Maria met het Jezuskind, dat op wonderlijke wijze de grote brand van 1731 in Zagreb heeft overleefd. Het schilderij hangt nu achter een sierlijk zwart ijzeren hek in een kapel die speciaal hiervoor is gebouwd. Sinds de brand beweren gelovigen dat het schilderij van Maria wonderbaarlijke krachten uitstraalt, waardoor dit tegenwoordig een heilig bedevaartsoord is.

In het hoger gelegen gedeelte van de stad vinden we het parlementsgebouw van Kroatië en de Sint-Marcuskerk: 1 van de blikvangers van de stad. Het Sint-Marcusplein vormt een belangrijk middelpunt in het oude centrum van Zagreb. . Op het dak zijn de wapens van Kroatië en Zagreb afgebeeld.

Het is een relatief klein historisch centrum maar na een uur of 3 hebben we het echt wel gezien. Het is de hoofdstad van Kroatië en met ± 800.000 inwoners te vergelijken met Amsterdam maar dat gevoel krijg je niet. Het was een leuk stad en wat ons vooral opviel is dat er mensen niet typisch Slaafs zijn. Je zou ook kunnen denken dat je in Italië rondloopt of zo. Het hotel daarentegen gaf wel een echte communistische indruk qua inrichting,  qua eten en ook hoe het personeel zich gedraagt.  Het was een behoorlijke tegenstelling. Kroatië is onderdeel van de EU en het is de bedoeling dat het volgend jaar de euro krijgt. Dat maakt het wel een stuk makkelijker voor ons qua het geld. Het omrekenen ben je gewoon bijna verleerd!

We lunchen even en stappen daarna in de bus om naar onze volgende stop te rijden. De rest van Kroatië  via de snelweg richting Servië is eigenlijk vlak en erg rustig nadat we Zagreb verlaten hebben. Grote akkers, relatief onbewoond en een erg rustige snelweg. Zo rijden we langzaam aan naar de grens. Servië hoort helemaal niet bij de EU en we verlaten Schengen.  Naast het feit dat de roaming uit moet omdat je anders arm wordt van de telefoonkosten/opgemaakte mb's merken we het ook bij de grens. Eerst de politie en douane om Kroatië uit te mogen. Rijen dik en dan vooral voor de vrachtwagens die kilometers voor de grens op de vluchtstrook hutje mutje rijden. En bij de Kroatische grens konden we allemaal de bus uit om met je paspoort langs de douane te lopen. Hup weer terug de bus in en door naar de Servische grens. En daar weer hetzelfde riedeltje. Heel bijzonder om mee te maken maar wel een stempel in onze paspoorten rijker.

We rijden door naar Belgrado waar we uiteindelijk in een buitenwijk onze slaapplaats hebben. Je kunt geen kant uit qua wandeling in de omgeving maar het hotel is verder prima in orde. Het eten was in buffetvorm maar heerlijk. Lokaal eten maar genoten. We blijven hier 2 nachten, ook wel lekker om je koffer een keer te kunnen laten staan.