Vrijdag 6 mei 2022

6 mei 2022 - Skopje, Macedonië

6.00 uur eruit (zie je wel dat het erg is!), 06.45 ontbijt en daarna op weg naar Skopje.

Voor we daar zijn, moeten we toch nog wel een stukje Servië doorkruisen. De weg is rustig, groene weilanden, weinig auto's en geen spannende dingen onderweg. Je snapt het wel, ik lag binnen no-time weer te slapen.

Tijdens de rit door Servië houden we een pauze in Niš, de tweede stad van Servië.  Hier hebben we tot 13.00 uur de gelegenheid om de stad te verkennen en wat te eten.  Deze stad was vroeger erg belangrijk historisch gezien maar eerlijk gezegd vonden wij er niet zoveel aan. Er was een fort wat zijn glans had verloren, de stad deed ouderwets en verlopen aan. Anderhalf uur was lang zat ;-)

Daarna zijn we doorgereden naar de hoofdstad van Noord-Macedonië, Skopje.  De grensovergang was weer hetzelfde, iedereen de bus uit, paspoort laten scannen, bus weer in, 200 meter rijden, bus weer uit, paspoort laten zien. Echter toen we weer in de bus zaten om weg te rijden werden we ineens weer uit de bus gehaald en moesten we onze bagage laten zien. Alle koffers uit de bus en de eerste 3  werden gecontroleerd. Daarna  werden we gemaand om onze koffers dicht te houden maar werd wel de hele bus van voor naar achter doorzocht. Uiteindelijk mochten we verder maar dit was voor de chauffeur ook de eerste keer dat hij dit meemaakte. De reden: bij het laten zien van alle papieren van ons passagiers en de bus zelf, hebben ze de chauffeur gevraagd om bier. En toen deze dat niet wilde geven, was de doorzoeking een feit. Ach, was het meest spannende van vandaag zeg maar!

We zijn Skopje binnengereden maar zag er veel belovend uit. Weer een andere munt, na de Kuna en Dinar hebben we nu de Denar dus het is weer even wat gereken. Het is allemaal iets goedkoper dan in Nederland maar het is niet meer zoals "vroeger".  Ook de hotels zijn tot nu toe best prima. Het zijn allemaal nette kamers, allemaal schoon en de bedden:  ik heb afgelopen 2 nachten erg slecht geslapen, leek wel een plank waar ik op lag,  maar een ander vindt het weer heerlijk liggen. Het is wat je gewend bent. En deze keer slapen we in aparte bedden met een nachtkastje ertussen. Anders maar weet ik zeker dat dit keer de lakens niet van me afgetrokken worden haha.

Om 7 uur een eenvoudig maar heerlijk diner met live muziek. Echt lekker eten en gezellige muziek. De chauffeur regelt nog een avondwandeling maar daar heb ik even geen zin in. Mijn maag en darmen moeten even wennen aan het andere eten en ben bang dat het wandelen dan niet zo uitkomt hihi. Jack is wel mee dus ik ben nu even alleen. Ook al zitten we regelmatig in de bus, het is best wel vermoeiend allemaal. Morgen hebben we weer een druk programma. Tot 15.00 uur Skopje met de gids verkennen en daarna weer verder met de bus naar Ohrid, de volgende stop.

Ik ga de boel voor morgen weer klaarleggen en lekker mijn bedje in. Naast het vroege opstaan ook iets anders dan thuis. Jack komt net binnen overigens, eens kijken of hij mooie foto's heeft.

Welterusten allemaal!

1. Lieneke Borstrok:
    7 mei 2022
    Ze moeten je wel hebben zeg, om 6 u eruit en nog voor 7 ontbijten...man man man. Ik heb met je te doen. En dat noem je nou vakantie?? hihihi
  2. Petra:
    7 mei 2022
    Ik moet erg lachen om je bijschriften bij de foto's. Het is gewoon waar wat je zegt; het is inderdaad een beeld of een gebouw of..., maar het staat er zo droog....😁
  3. Sharon:
    7 mei 2022
    Ja joh, dan moet ik het weer opzoeken en dit is lekker makkelijk😅🤣
  4. Monique:
    7 mei 2022
    Hoi Hoi .... hier ben ik weer .... net terug uit Oslo !!!!
    Leuk om alles te volgen en te horen/lezen dat je er al aan gaat wennen om zo vroeg op te staan. Zie je wel dat het meevalt? ;-)
    Veel plezier nog en groetjes aan Jack xx
  5. Sharon:
    8 mei 2022
    Leeft de vis nog? Hopelijk jullie ook leuk gehad! Dank je wel en zal ik doen!
  6. Monique:
    8 mei 2022
    Tuurlijk leeft de vis nog! Is vrolijk aan het rondzwemmen 🐠
  7. Sharon:
    9 mei 2022