Zaterdag 7 mei 2022

7 mei 2022 - Ohrid, Macedonië

Na het ontbijt om 07.00 ontvangen we onze gids voor 3 dagen. Clement is een Macedoniër en heeft in 3 maanden tijd via het taleninstituut van de Universiteit van Macedonië Nederlands geleerd. Hij is er zelfs nog nooit geweest maar praat supergoed Nederlands. Het is wel erg fijn om een gids te hebben in onze eigen taal moet ik zeggen.

We beginnen de verkenning van Skopje  met een ochtendwandeling bij Fort Kale, ook wel Fort Skopje genoemd. Vandaar uit hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Helaas is maar een klein deel van het historische fort uit de zesde eeuw geopend voor het publiek en we waren er zo vroeg dat het museum nog niet open was.  De binnenmuren  van het fort ontbreken en de binnenplaats  is nu kleurrijk tapijt van gras en wilde bloemen. Vanuit het oude fort lopen we naar de Moskee en nemen we binnen een kijkje. Deze moskee grenst aan de bazaar met een doolhof van kleine straatjes. Ook hier kwamen de mensen pas langzaam aan bij hun winkels en openden de eersten pas hun deuren. De magie voelden we nog niet echt "is dit nu alles?"

We zijn verder gelopen naar Macedonia Square: een plein dat symbool staat voor de luxe en welvaart in Noord-Macedonië. Rondom Macedonia Square staan verschillende standbeelden. Door het plaatsen van honderden standbeelden wil het trotse Noord-Macedonië aandacht geven aan de geschiedenis van het land. Vlak bij Macedonia Square ligt de Stone Bridge, een eeuwenoude brug die het 'moderne' Macedonia Square verbindt met Skopje Old Town.

We hebben er al een wandeling opzitten en pakken met zijn allen een terrasje voor een bakje koffie of thee. We boffen zo met het weer: het is elke dag zonnig en rond de 25 graden. Beter dan we verwacht hadden maar zoals vandaag is het al bijna te warm. Het is ook nooit goed.

Moeder Theresa is geboren in Skopje. Haar geboortehuis ligt allang tegen de grond maar op de plek waar vroeger haar kerk heeft gestaan, is nu een gedenkhuis opgericht. Daar hebben we een bezoekje aan gebracht.  En vervolgens zijn we via een wandeling langs het spoormuseum weer teruggelopen naar de Turkse Bazaar waar we een lunch kregen op een leuk pleintje. Soep, salade, frietjes en Turkse worstjes.  Was erg lekker!

Daarna kregen we 2 uur vrije tijd om in de stad door te brengen. Jack en ik zijn weer over de bazaar gelopen want nu was wel alles open. Veel zilver, goud en winkels vol met stoffen en glitterjurken in piepkleine naaiateliers.  We hadden al zoveel gelopen (Jolan, mijn stappenteller slaat op hol!) dat we er eigenlijk wel klaar mee waren. Terrasje gepakt en gewacht tot we naar de bus konden. We vonden Skopje echt een leuke stad, erg leuk dat we er geweest zijn.

En toen heerlijk uitrusten op weg naar onze volgende stop Ohrid. De tocht was maar 170 km maar hebben we ruim 3 uur over gedaan omdat we via hobbelwegen 3 hoge bergpassen moesten bedwingen. En tussen de hobbels door, op de momenten met beter wegdek, het perfecte moment om even een klein snurkje te doen.

We zijn nu in ons hotel aan het meer van Ohrid waar we 3 nachten zullen verblijven. Schijnt toch wel een bekende all-inclusive bestemming te zijn in de zomermaanden. Beetje toeristisch maar hoe zullen we de komende dagen wel zijn. En fijn: even niet elke morgen met de koffer zeulen en gewoon alles laten staan.  Betekent ook weer wat langer slapen hahaha! Ook hier weer heerlijk gegeten al is het menu in elk hotel wel een beetje hetzelfde: soep vooraf, dan rijst of aardappelen met een soort hachee en als toetje na een soppige cake. De smaken zijn echt super maar beetje afwisseling mag dan weer wel.

Tijd om ons bedje op te zoeken want morgen om 9 uur vertrekt de bus weer voor een dagvullend programma in de omgeving.

1. Esmaralda:
    8 mei 2022
    Ik voel een liedje aankomen met Skopje😂.
    Ik snap wel dat alles nog dicht is op die bizarre vroege tijden die jullie weggaan.
    Het ziet er allemaal wel indrukwekkend uit hoor.
  2. Sharon:
    Dat is het zeker!
  3. Jolanda Joosen:
    9 mei 2022
    Wat goed van jou. Die stappenteller slaat niet op hol. Jij slaat op hol...hihi. Super toch kanjer xx
  4. Sharon:
    9 mei 2022
    Pfffff, het is best heftig hoor. Maar elke keer trots als ik mijn dagdoel heb gehaald!