Zondag 8 mei 2022

9 mei 2022 - Sveti Naum, Macedonië

Omdat we een aantal nachten in hetzelfde hotel verblijven, hebben we 's morgens wat meer tijd. Na het ontbijt staat een plaatselijke bus om 09.00 uur voor ons klaar. Berat, onze chauffeur heeft verplicht 2 dagen vrij en dus worden door een "local" rondgereden. Berat zelf ging ook gezellig een dagje mee. We rijden vandaag langs het meer van Ohrid naar St. Naum.

In de bus kregen we nog een mooie toespraak en is er gezongen omdat we 9 jaar getrouwd waren. Superlief!

De eerste stop die we maken is bij het museum Zaliv na Koski, de baai van de botten. Het was een lekker wandeling naar beneden ( nadeel: je moet ook weer naar boven).  Dit is een uitzonderlijk archeologisch complex waarbij een authentieke reconstructie van een deel van een paalwoning is gebouwd.

Vervolgens rijden we verder. We gaan naar een uniek uitkijkpunt boven op de berg langs het meer. Wat erg leuk was, dat Berat koffie meegenomen had en we met zijn allen konden genieten van mooi uitzicht en een lekker bakje. Wat minder was, was dat op de weg naar beneden bleek dat de bus niet goed schakelde en we eruit moesten. Er zou een nieuwe bus komen. Na een kwartier ongeveer was deze er. Om even een voorstelling te maken van die lokale bussen: dat zijn de oude schoolbussen van de jaren '80 waar wij mee op schoolreis gingen. Er zaten geen gordels in, stoelen waren kapot en de dubbelglas ramen waren lek en dus hadden velen geen uitzicht naar buiten. Bus 2 was er bijna net zo erg aan toe.

Vervolgens zijn we met bus 2 naar het kloostercomplex van St. Naum gereden. Het Sveti Naum klooster is een van de bekendste kloosters van Noord-Macedonië. Het orthodoxe klooster ligt aan de oever van het meer van Ohrid. Het klooster staat vooral bekend om de vele pauwen die er huizen. Het klooster van Sveti Naum, zoals de Macedoniërs het noemen, is een van de populairste uitstapjes vanuit Ohrid. Je kunt hier op je gemak genieten van al het moois wat deze meer dan duizend jaar oude plek te bieden heeft. Buiten het klooster zijn er restaurantjes waar we bij 1 daarvan een echt heerlijke lunch kregen. Via de bergen en bronnen rond het meer van Ohrid stroomt het water uiteindelijk in het meer. Bij het klooster waren ook een aantal van deze bronnen waar we met bootjes naartoe werden gevaren. Gelukkig hoefden we niet zelf te roeien

Toen was het uitstapje alweer voorbij en werden we naar het hotel teruggereden. Daarna nog even een wandeling gemaakt langs de boulevard maar toen waren we op. Mijn stappenteller was meer dan tevreden! Verder niets meer gedaan en op tijd naar bed.