Maandag 9 mei 2022

9 mei 2022 - Ohrid, Macedonië

Vandaag blijven we in de stad Ohrid zelf. We bezoeken het oude gedeelte. We worden om 09.00 uur met de bus naar de Bovenpoort gebracht en Clement, onze gids voor de derde dag, begint met de eerste kerk van vandaag. We bezoeken vandaag 3 orthodoxe kerken. Ze lijken allemaal op elkaar maar de eerste is de Church Mother of God Perivleptos. Deze kerk moet je zeker bezoeken. Prachtige muurschilderingen en iconen maar heel eerlijk is dat eigenlijk bij iedere kerk zo.

Het nadeel van het oude stadsdeel is dat alle smalle straten zijn betegeld met keien. Het gaat steil berg op en af, heel veel trappen en geen stukje weg is effen geplaveid. Blij met mijn wandelschoenen.  Het is een hele heftige stadswandeling voor iedereen.  Vanuit kerk 1 lopen we naar een oude arena en vervolgens door naar de volgende kerk: Church of Saints Clement and Panteleimon. Die was eigenlijk nog niet zo heel oud maar dat komt omdat er nogal wat oorlogen zijn geweest met de Ottomanen en er dan weer wat kerken vernield werden, opgebouwd en dat ging maar door. Ook door de Serven na de 1e wereldoorlog is er gesloopt. Pas in 1999 heeft de regering van Macedonië geld vrijgegeven voor veel restauraties en opgravingen in het hele land.

Gelukkig hadden we hier tijd voor een lekker bakje koffie op een geweldig uitzicht punt. De beentje konden even rusten maar toen gingen we toch echt weer verder. Dacht dat het niet erger kon maar er was nog een kerk, onderaan een rots. Sint John Kaneo: een kleine orthodoxe kerk, met een koepel met prachtige fresco's. Hier hebben we alleen gekeken naar de kerk en het uitzicht maar zijn we niet binnen geweest. Ze lijken ook aan de binnenkant allemaal best op elkaar.  Vervolgens zijn we terug naar de boulevard gewandeld en hebben we afscheid genomen van onze gids. Die was na 3 dagen wel uitverteld.

We konden nu zelf een restaurantje zoeken en hebben daar lekker gegeten en gedronken. Vervolgens langs de boulevard naar ons hotel.  Ik was er volledig klaar mee. Ook al bleven we in Ohrid zelf, toch weer 8,1 km gelopen vandaag, berg op en af, straatje in en uit. Rest van de dag gewerkt, geluierd, gegeten (ik vond alleen het toetje lekker... Mama, ze hadden vandaag heel veel vieze groenten!) Tijd om onze koffers te pakken en vroeg te gaan slapen. Volgens Berat begint het nu pas echt: morgen om 06.30 ontbijten en om 07.30 vertrek.  OMG...Wens ons succes!!!!

1. Jolanda Joosen:
    9 mei 2022