Donderdag 5 mei 2022

5 mei 2022 - Belgrade, Servië

Wat een nacht. Een bed zo hard als een plank, een haan om 04.34 uur en oranje lamp rechtstreeks gericht op ons slaapkamerraam. Pffff... dat viel niet mee zeg maar. Gelukkig mochten we uitslapen haha en hoefden we pas om 07.30 te ontbijten.

Ook hier kwam de gids voor vandaag naar het hotel.  Vandaag bezoeken we Belgrado, ooit de hoofdstad van het voormalig Joegoslavië. Belgrado is een van de grootste en belangrijkste steden van de Balkan met 2 miljoen inwoners. Een stad met contrasten, mooie gebouwen maar ook vreselijk lelijke grijze flats waar het stucwerk en de balkons van afbrokkelen en met een lelijke airco bij elk raam. Na een ritje van 20 minuten naar de stad met een korte tussenstop om foto's te nemen waren we om exact 10.00 uur bij onze eerste bestemming.

Dat is "the House of Flowers": de laatste rustplaats van Josip Broz Tito, de president van de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië, en zijn vrouw Jovanka Broz. Het is gelegen op het terrein van het Museum van de Joegoslavische geschiedenis. Dit museum is gesloten maar bij het huis met Tito's graf is ook een klein museum gemaakt waarin vooral de bijzonderheden uit zijn tijd, geschenken maar ook bijzondere ontmoetingen van Tito met de rest van de wereld te zien valt.  Dit museum bezoeken we wel maar is gelukkig niet zo groot.

Vervolgens rijden we door naar een relatief nieuwe kerk: "St. Sava Temple".  Het is helemaal opgebouwd uit marmer en je weet niet wat je ziet als je binnenkomt. Het is allemaal goud wat er blinkt. Ongelooflijk mooi. We zijn zelfs nog in de crypte geweest en ook die was schitterend.

Na dit indrukwekkende bezoek  rijden we door naar de studentenwijk. We krijgen tijd om te lunchen en lopen daarna weer met de gids naar de vesting  van Belgrado met uitzicht op de Sava en Donau. Daarna hebben we tijd om onszelf te vermaken  dus we hebben een terrasje gepakt en de winkelstraat verkend. Om 16.30 stond de bus klaar.  Het was een erg lange wandeldag en  ben blij dat ik in het hotel terug ben. Heb ik nog even tijd om te werken voor we aan ons diner gaan. Ook dit buffet was erg smakelijk. We blijven gezellig natafelen maar we gaan toch op tijd naar onze kamer. Even relaxen, dit verhaal typen, Jack even netflixen en alvast onze koffer pakken voor morgen.

Belgrado: we vonden het een kruising tussen Sofia en Glasgow, mooi is niet het juiste woord maar eerder apart en levendig. Was het bezoek zeker waard!

Morgen verlaten we dit hotel en gaan we naar onze volgende bestemming.

1. Lieneke Borstrok:
    5 mei 2022
    Zie je, je begint al te wennen, uitslapen en PAS om half acht aan het ontbijt....hahaha
  2. Sharon:
    6 mei 2022
    Dat was met licht sarcasme haha!!!
  3. Jolanda Joosen:
    5 mei 2022
    Wat leuk dat jij ons daar in meeneemt xx
  4. Sharon:
    7 mei 2022
    😁😄
  5. Petra:
    Haha, Lieneke! Ik denk het, jij zegt het! 😂
  6. Sharon:
    6 mei 2022
    Je kent me toch, dat was met een klein ondertoontje haha
  7. Esmaralda:
    6 mei 2022
    Hahaha ik dacht hetzelfde als Lieneke😂
  8. Sharon:
    6 mei 2022
    oh oh, je zou beter moeten weten haha!
  9. Esmaralda:
    6 mei 2022
    Ik hoor het je ook zeggen hoor😂
  10. Lieneke Borstrok:
    🤣We kennen je he