Donderdag 12 mei 2022

12 mei 2022 - Herceg - Novi, Montenegro

06.15 uur opgestaan. We worden er steeds handiger in om zo vroeg stilletjes langs elkaar heen te bewegen en ons gereed te maken voor de nieuwe dag.  Niet omdat Jack niets wil zeggen hoor maar meer om mij wat gezelliger voor de rest van de dag op te laten starten ;-). Tegen 7 uur waren we in de ontbijtzaal en barstte de drukte alweer los. Rijen voor de koffie en de borden volscheppen met ei in allerlei vormen.

We hadden alles al bij ons en konden gelijk door voor de wandeling naar de bus. Na ongeveer 8 minuten waren we boven op de berg, bus in en gaan. Op naar Dubrovnik. Daarvoor moesten we eerst de grens naar Kroatië over. Zodra de SMS binnen was dat we weer tegen de Europese tarieven konden  internetten, ging de roaming erop en werden de bestanden weer bijgewerkt. Niet eens tijd gehad om te dutten. Tegen 09.30 waren we in Dubrovnik en stond onze gids Branco, Nederlandstalig, voor ons klaar.

Wat een mooi stad!!!! We bezoeken alleen de oude stad Dubrovnik binnen de muren maar wat mooi. We kregen verhalen over de aardbeving die veel had verwoest en waarbij daarna de stad van Renaissance stijl in Barokstijl is herbouwd maar ook een overzicht van wat de Joegoslaven, Serven en de Montenegrijnen allemaal kapot hebben geschoten eind vorige eeuw. Leek wel een beetje op "als wij het niet krijgen dan niemand niet". Je ziet er niets meer van hoor maar wel bijzonder. De stad staat op de Unesco erfgoedlijst maar dat betekent niet dat ze dan geld krijgen voor bv het onderhouden van de stad. Ze krijgen niets, het is meer een eretitel maar als ze iets willen verbouwen dan moeten ze wel toestemming vragen. Het onderhoud van de stad wordt puur door de stad zelf betaald. Elke ondernemer binnen de muren maar ook bv de gidsen, ijsjesverkopers die verdienen aan de oude stad door de toeristen moeten 1x per jaar een deel van hun inkomsten afdragen voor het in stand houden van de vesting.  Gevolg is dus dat je € 35,00 betaalt om over de helft van de vesting te kunnen lopen. Dat is wel een beetje veel en we blijven dus maar lekker op de grond.

We kregen uitleg, liepen door de straatjes en hebben een boottocht van 3 kwartier gehad waarbij we de buitenkant van de vesting konden zien. We hebben er heerlijk geluncht bij een Italiaan want we waren inmiddels alweer 6 uur op pad. Wel de hele tijd de schaduw opgezocht want het was er echt heel warm. Ruim boven de 30 graden. Nu geloof ik dat het bij jullie ook zo warm is maar dat had ik niet verwacht voor begin mei. "Wè is ut Hèèt, Wè is ut Hèèt! Munnen kiel die plèkt mun oksel vlèkt, mun nèk staot vol meej zwèèt" Ik adviseer om deze tekst hardop uit te spreken, dan komt ie het beste over en dan 2x herhalen.  Anders even opzoeken op Youtube ;-)

Rond 15.30 zijn we weer opgepikt door de bus en terug naar Montenegro gereden. Roaming weer uit.  Jack is gelijk het zwembad ingedoken (mocht je je afvragen waarom hij al 3x heeft gezwommen en ik niet: ik heb geen badpak meegenomen, dacht dat het niet nodig was)  en ik had wifi!! Wat kan een mens toch blij worden van zoiets als wifi he?! Niet optimaal maar beter dan gisteren. Daarna lekker gegeten en na beetje kletsen en  bakje koffie nu in het appartement.  De foto's uploaden lukt niet erg, je ziet ze vanzelf wel verschijnen.

Dubrovnik was echt prachtig, een echte aanrader voor een klein stedentripje, dat wilde ik nog wel even zeggen.

Zijn jullie ook zo benieuwd wat we morgen gaan doen.......?

1. Jolanda Joosen:
    12 mei 2022
    Ik wel?
    Wat gaan 'we' morgen doen?
  2. Sharon:
    12 mei 2022
    Tja, we hebben morgen onze eerste en meteen laatste vrije dag dus wat we precies gaan doen, weten we nog niet maar 1 dingen weten we wel: pas opstaan als we uit ons zelf wanneer worden🤣
  3. Jolanda Joosen:
    13 mei 2022
    Slaap dan maar lekker uit xxx
  4. Sharon:
    13 mei 2022
    Even uitgeslapen, beetje bijgekomen, hebben nog 3 drukke dagen voor de boeg!
  5. Petra:
    13 mei 2022
    Dubrovnik staat op mijn lijst voor een stedentrip, prachtig hoor!
  6. Sharon:
    Zeker doen!