Dinsdag 10 mei 2022

10 mei 2022 - Tirana, Albanië

06.30 ontbijt, 07.30 vertrek vanuit Ohrid. We gaan vandaag naar Albanië, De reis naar de grens duurt slechts een half uur maar gemiddeld duurt het uitreizen uit Noord-Macedonië een uur en het inreizen in Albanië ook een uur. We hebben er zin in.

We komen bij de grens en wat denk je, alles bij elkaar zijn we nog geen 20 minuten bezig geweest. De chauffeur heeft dit nog nooit meegemaakt. In eerste instantie rijden we weg bij de grens en de weg is zo slecht dat we denken dat we terug zijn in de middeleeuwen. Geleidelijk aan wordt het beter en na een kilometer rijden we op een geweldige weg, prachtig landschap en komen de mooie huizen ook in zicht.  In de landen hiervoor zag je vaak dat er huizen gebouwd waren maar dat de buitenkant niet afgewerkt was. Gewoon ruwbouw maar hier was het echt netjes, de daken, ramen, muren, mooi gestuct en geverfd.

We zijn doorgereden naar Elbasan voor een kopje koffie. We komen de bus uit en het is echt verschrikkelijk warm. We mogen deze reis al helemaal niet klagen want het is veel warmer dan verwacht maar dit is echt heet. Het blijkt zo'n 32 graden te zijn. Hup snel die bus in, airco aan en door naar Tirana, de hoofdstad van Albanië.

Ook hier zijn we verbaasd. Ouwe meuk zoals wij zeggen gecombineerd met design. Naast elkaar, groot contrast maar mooi om te zien. We hebben een Duitstalige gids en die heeft het steeds over "die Wende" in 1991. Na de val van de Berlijnse muur en de afbrokkeling van het ijzeren gordijn, was het in Albanië intussen ook onhoudbaar geworden en door het omtrekken van het standbeeld van Enver Hoxha was ook hier het communisme voorgoed voorbij. De Albanezen zijn in die 30 jaar wel wat voortvarender van start gegaan. Wat dat betreft zie je dat de oorlog in voormalig Joegoslavië veel kostbare tijd heeft gekost want daar is het toch een stukje armoediger dan hier. Wat ze wel allemaal hebben, is bedelaars. Overal lopen ze te schooien aan tafeltjes om geld. Of ze 5 zijn of 95, het gaat de hele dag door.

We hebben in Tirana het  Skanderbegplein bezocht: het meest geliefde en centraal gelegen plein in Tirana. Aan dit plein tref je bezienswaardigheden als het stadhuis, de klokkentoren, de Et’hem Bey moskee, het Cultuurpaleis, het Nationaal Historisch Museum en het Skanderbegmonument. Dit monument, waar ook het plein naar vernoemd is, is een ruim tien meter hoog ruiterstandbeeld van de nationale volksheld Skanderbeg. Deze legerleider wordt ook wel ‘Draak der Albanezen’ genoemd. Skanderbeg is dé nationale held van Albanië.  We hebben een rondleiding gehad door het  Nationaal Historisch Museum. Eerlijk gezegd vond ik dat minder interessant. Het ging over gevonden speerpunten in het stenen tijdperk, beelden uit de Romeinse tijd etc. Dat hoort wel bij Albanië uiteraard maar elk land heeft die speren, beelden en fresco's. Ik vind de tegenwoordige geschiedenis zoals de opkomst en de val van het communisme veel interessanter maar daar was te weinig tijd voor.

Daarna zijn we naar een zijstraat van de boulevard gewandeld waar we lekker bij een Griek op eigen gelegenheid geluncht hebben. We zouden daarna nog een wandeling maken van ongeveer een half uur langs de Rruga Murat Toptani, een wandelpromenade in het centrum van de stad, richting de bus maar omdat het onweer samenpakte boven de stad en het erg donker werd, zijn we meteen in de bus gestapt en hebben we met de bus even de boulevard afgereden. Vond ik helemaal niet erg!!

Vervolgens zijn we naar Durres gereden, de belangrijkste havenstad van Albanië.  Daar hebben we een amfitheater bezocht en langs de boulevard gelopen maar dat is meer een wandelpad langs het water. Geen winkeltjes of kraampjes ofzo. Ik heb niet eens een foto van het amfitheater gemaakt haha. Zal zo even gaan spieken bij Jack of hij een foto heeft waarin je dat kunt herkennen. Afgevinkt en door naar het hotel.

Het wordt een resort genoemd maar ligt vlak bij het vliegveld op een industrieterrein. Maar het is een mooi hotel. Eerste met een balkon, zwembad (Jack heeft er al in gelegen), stoel ( ipv 1 krukje) en een badkamer waar we met 2 in kunnen staan. Ook een douche waar je kunt bukken of uberhaupt staan zonder dat er een kraan in je buik of rug prikt  of een deur die tegen de wc pot aankomt wat het elke keer een toer maakt om binnen te komen, de deur te sluiten en op de wc te gaan zitten. Als je het niet snapt dan doe ik het live wel een keer voor ;-). Enfin, we slapen hier maar 1 nacht, dat is wel een beetje jammer qua accommodatie. Het bed ziet er echt heerlijk uit dus we gaan vroeg naar bed en hopelijk kunnen we een paar uur achter elkaar lekker slapen.

1. Monique:
    10 mei 2022
    Ziet er weer mooi uit allemaal! X
  2. Sharon:
    12 mei 2022
    😁😁
  3. Petra:
    11 mei 2022
    Wat een mooie reis maken jullie, zeg. Ik geloof wel dat het op sommige momenten vermoeiend kan zijn, maar jullie zien wel heel veel bijzondere dingen!
  4. Sharon:
    12 mei 2022