Dag 6 Rondje Loch Ness

4 juni 2019 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

Na heerlijk geslapen te hebben en weer een Engels ontbijtje gaan we op weg voor een rondje Loch Ness. De westkant van het meer heeft een zgn. A weg en dus goed begaanbaar. Ook wil dit zeggen dat je hier 60 miles/h mag rijden, omgerekend 97 km/u maar dat vinden wij echt belachelijk. Met gaten in de weg, smalle stukken en haarspeldbochten vinden wij 70 hard genoeg. De gewoonte is om dan bij een parkeerplaats even opzij te gaan en de hardrijders door te laten.

De afstand vanaf Inverness naar het zuidelijkste puntje is net geen 50 km. Weg is aardig, uitzicht op het meer en op naar de eerste stop: Drumnadochit met Fort Urqahart als bezienswaardigheid. Het is een echte ruïne maar door mooie paden aan te leggen, inleidende film over de geschiedenis en de bijhorende winkel toch weer aardig om te zien.

Eigenlijk bij alles wat we doen of willen zien, wordt (soms parkeergeld maar) altijd entree gevraagd. Gemiddeld 10 pond pp. Bij sommige bezienswaardigheden is het voor adults wat duurder maar daardoor krijgen seniors (iedereen boven de 60) korting. Eindelijk heeft de leeftijd van Jack voordelen🤣😂 of zoals hijzelf zegt: weten ze zijn ervaring te waarderen😉.

Vandaar naar Fort Augustus waar de wereldberoemde sluizen liggen van het Caledonian kanaal. Deze sluizen moeten in verschillende stappen de hoogte tussen de hoger gelegen meren en Loch Ness overbruggen. De andere kant van het kanaal in Fort William schijnen dezelfde sluizen te hebben maar dat kan ik pas echt bevestigen als we daar over 2 dagen zijn. Verder was er niets bijzonders te zien eigenlijk.

Dan hoor je via dezelfde A weg weer terug naar Inverness te rijden maar de oostkant van het meer is ook mooi. De weg is op papier minder en volgens Russel, onze B&B houder, is het een weg voor "daredevils".  Wij rijden dus terug via die kant😁.

Wederom een geweldige weg en qua kwaliteit eigenlijk beter dan de A weg. Wat een uitzichten weer. We rijden eerst naar Foyer voor de watervallen. Via een korte wandeling......zucht, wel in meters, niet in diepte en aantal trappen die je dan ook helaas weer op moet lopen😓, de waterval bekeken. Mooi maar simpel hoor.

De weg vervolgd naar Dores, eigenlijk de enige plaats aan het meer met een strandje. Het bleek een kiezelstrand maar kan me voorstellen dat het met mooi weer daar fijn vertoeven is. En er zijn ook weer diverse scènes uit verschillende films en series opgenomen. Vorig jaar iemand de Engelse thriller/politieserie Loch Ness gezien?

Rondje meer was klaar. Nessie (monster van Loch Ness) wel gezien trouwens. Jack heeft nog net het moment dat ie weer onderging op de foto staan.

We hebben toen nog 1 ding gedaan voor we terug naar de B&B gingen en een hapje zijn gaan eten maar dat gaat over "Outlander". Dit zal ik even apart vertellen voor de liefhebbers.

Het was een mooie dag! Morgen reizen we weer verder, op naar de volgende stop.

1. Ellen Ehmen:
    5 juni 2019
    Dit leest echt veel leuker dan de krant Shar! Je kunt er zo een reisboek van maken😘👍🏻
  2. Lieneke Borstrok:
    We genieten hier mee.
  3. Wilma:
    5 juni 2019
    Je moet reisverhalen gaan schrijven, het gaat je goed af!🤣🤣🤣