Dag 5 Pitlochry - Inverness

4 juni 2019 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

We waren snel weg bij onze overnachtingsplek. We rijden bijna gelijk Cairngorms National Park in. We kunnen een snelle toeristische route rijden maar dan zijn we én snel op onze eindbestemming én is het een standaardweg. Ik wilde echt wat anders en ben op zoek gegaan naar een bestemming in het park maar waardoor we van de gebaande paden afwijken. En dat is geworden "Balmoral Castle"

Dit is het zomerverblijf van Queen Elizabeth en haar familie. Iemand de tv serie (Queen) Victoria gezien? Zij heeft het kasteel gekocht en haar man heeft dit kasteel en bijhorend jachtterrein opgeknapt en verbouwd. De koninklijke familie komt daar nog vaak in de zomer en wat is er mooier dan over hetzelfde gras te lopen en uit te kijken over dezelfde tuinen als Prinses Diana  heeft gedaan of nu Meghan doet😉. Geloof niet dat Jack dit nu zo bijzonder vindt maar ik had dus een lokkertje achter de hand: de weg er naartoe.

En echt waar, wat prachtig! Helaas laten de diepten, kleuren, vergezichten zich niet vangen op foto's. We waanden ons alleen op de wereld, zijn 16% geklommen, even zoveel gedaald, geslingerd door bergen, langs rotsen, beekjes en door regen, mist en zon. Adembenemend.

Na bijna 100 km waren we bij Balmoral. Gelukkig vroeg en rustig. Audiotocht, gewandeld door het bos, rond het kasteel,  door de tuinen, kassen en we mochten zowaar 1 ruimte van binnen zien met een tentoonstelling over Victoria.

Na 2 uur weer terug in de auto en op weg naar Inverness via Elgin en Culloden. Een net zo'n prachtige route als vanmorgen.

In de middag kwamen we aan in Culloden. Dit is voor de Schotten een zeer gedenkwaardige plek waar de Jacobiten eigenlijk Schotland voorgoed hebben verloren aan Engeland en daardoor nog steeds niet onafhankelijk zijn. Op dit slagveld zijn duizenden doden gevallen en hebben leden van veel clans het leven gelaten. Wat leuk was dat het huisje, waar Jamie in de Outlander na deze Battle of Culloden nog in leven bleek te zijn, er nog staat.

Na de wandeling over dit slagveld in regen en wind, door naar de B&B in Inverness. Wat een kamer zeg!! Fantastisch! Daarna gingen we het stadje in voor het avondeten. Ook hier weer vooral pubs met een simpele kaart maar nu hadden we een pub met alleen eigen gebrouwen bier en oven baked pizza. Héérlijk.

Ook echt een heel leuk stadje. Omdat het hier een stuk noordelijker ligt, is het hier pas tegen 23.00 donker (en om 04.00 uur alweer hartstikke licht). De avondwandeling terug naar ons bedje was een mooie afsluiter van deze indrukwekkende dag.

1. Petra:
    4 juni 2019
    De volgende trip naar Schotland zullen we langer in de Cairngorms blijven. Wij hebben toen ook een stuk ervan bekeken en gereden, maar hadden helaas te weinig tijd om meer te zien. Na jouw enthousiaste verhaal, gaan wij dus de volgende keer weer daar heen om meer ervan te zien! 😊
  2. Lieneke Borstrok:
    4 juni 2019
    Geweldig! Heb je ook nog die enorme stenen gezien (de tijdmachine)? Of is dat alleen in de serie🤔
  3. Wilma:
    4 juni 2019
    Fijn dat jullie zo genieten, jammer dat het weer niet zo meezit!! 😊🙃🙂
  4. Caitlin apen:
    5 juni 2019
    sjeren elke pizza wordt toch in een oven gebakken !!
  5. Sharon:
    5 juni 2019
    Zucht...kleine blonde taalnazi van me: bedoelde op hout: houtoven pizza 😘