Zaterdag 14 mei 2022

14 mei 2022 - Zadar, Kroatië

Om 06.30 moesten we de koffers klaarzetten. Deze werden in een busje naar de grote bus gebracht. Daarna kregen wij de tijd om te ontbijten en vervolgens mochten wij  om 07.30 uur met een vol buikje en een steile wandeling de bus instappen. Op naar de volgende en eigenlijk laatste dag van onze reis.

We hebben Montenegro na 20 minuten rijden verlaten en kwamen weer in Kroatië terecht. We gaan op weg naar Split, de 2 na grootste stad van dit land.  En hoewel Kroatië een hele smalle strook  langs de kist heeft (Dalmatische kust), heeft Bosnië-Hercegovina bij de landverdeling toch een piepklein stukje kust bedongen met het havenstadje Neum. We zijn dus qua kilometers maar een kilometer of 10 in Bosnië geweest maar hebben er ook nog een WC stop gemaakt dus zijn er ongeveer een half uur geweest. Enfin, we kunnen weer een land afvinken op ons lijstje.
Voor we het wisten waren we weer in Kroatië en rond half 2 waren we in Split. Net als Dubrovnik staat de oude binnenstad ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De stad Split is ontstaan nadat de Romeinse keizer Dioclecianus hier zijn paleis liet bouwen. Dit paleis is één van de grootste en best bewaard gebleven paleizen uit de Romeinse tijd. Onder leiding van lokale gids Sonja gaan we deze 'witte stad' bekijken met de sfeervolle straatjes en ondergrondse stelsel van gangen en kelders. Er was hier een kleine markt met leuke souvenirs en hier zijn tevens verschillende scenes uit Game of Thrones opgenomen.  Jack heeft gezegd dat ie alle afleveringen terug gaat kijken om de plekken te kunnen herkennen😄

We wandelen ook nog even over de Riva Boulevard, een leuke plek met bars, restaurants, winkels en kraampjes. Het is er altijd gezellig druk en de boulevard is geheel autovrij. We liepen er met de gids over heen maar het was zo warm, liepen zo langzaam, hadden het paleis al gezien, kortom we waren er klaar mee en zijn er toen tussenuit gepiept. We waren er gewoon klaar mee en het was de eerste keer dt we afhaakten. We zaten nog geen seconde op een terras en toen kwam de rest eraan haha! De tour was afgelopen en we hadden slechts 2 minuten gespijbeld. Schiet ook niet op ;-).

Even gezeten en toen weer naar de bus en op naar ons hotel in de omgeving van Zadar. Weer lekker gedut in de bus en we waren zo 2 uur verder in Zadar. Ons hotel ligt echter in een buitenwijk dus had de chauffeur het idee om ons in de stad af te zetten, een route mee te geven om even lekker te wandelen. Geloof me, we waren er helemaal klaar mee. Als iemand de komende week het woord wandelen tegen me zegt, ga ik gillen. Toen de groep ook nog eens enorme vaart zette om de wandeling te voltooien in de 40 minuten die we daarvoor hadden, hebben we de boel lekker afgesneden.  Zo lekker snel bij de bus.

Inmiddels zijn we in ons hotel, hebben we van een buffet gegeten en buiten op het terras nog even koffie gedronken. Waren om 21.15 uur op de kamer. Als groot songfestivalfan had ik al gezien dat ik op vakantie was deze keer en heb expres niets gevolgd want dan is het net of het er niet is. Geen tv gekeken deze vakantie en de voorronden niet gekeken. Maar ja, Jack zet de tv voor mij aan zodat ik toch kan kijken. Tijdens het typen zit ik gezellig mee te kijken. Ik zal het einde niet zien want we moeten morgen om 06.00 uur weer op en ik ga zo nog douchen maar ik krijg toch wel wat mee zo. Ik heb wel een paar liedjes die ik leuk vond maar ik ga ervan uit dat Oekraïene gaat winnen (echt niet mijn keuze, verre van) . Ben benieuwd wat ik morgen ga zien in de krant.

Dit is tevens mijn laatste verhaal. Morgen begint de echte terugreis. We gaan via Slovenië, Villach Oostenrijk om de Noord. We eten onderweg en slapen uiteindelijk morgenavond bij Munchen. Zullen zo'n 750 km rijden. Maandag gaan we van Munchen door naar Zeeland (Nbr). Ook weer zo'n afstand. We moeten daar om 18.00 uur zijn, krijgen een afscheidsbuffet en rijden dan naar ons huis, eigen bedje. Dan is onze vakantie voorbij. Hebben we zo'n 9 landen bezocht, in 9 hotels geslapen en ongeveer 4500 km gereden en 82,5 km gelopen in 10 dagen en 92 trappen volgens de stappenteller maar ik weet zeker dat het er meer zijn, allememagies!

Dank jullie wel voor het lezen! Het was een prachtige reis en gaan volgende week even bijkomen!

-XXX-

Jack en Sharon

1. Jolanda Joosen:
    14 mei 2022
    Super leuk al die verhalen voor het slapen gaan... ga het missen xx
  2. Sharon:
    14 mei 2022
    Kan je elke dag wel even een verslagje van mijn dag sturen hoor🤣😂💋
  3. Wilma:
    14 mei 2022
    Leuk om het reisverslag te lezen en de foto’s te zien, het wordt wel uitrusten volgende week en je hoeft niet meer om zes uur op!!🥱
  4. Sharon:
    😂😘
  5. Jolanda Joosen:
    Goed plan 😉
  6. Sharon:
    🤣😂
  7. Lieneke Borstrok:
    15 mei 2022
    Misschien kunnen we volgende week ff een wandelingetje doen..... Nee? Hmmm😁 Leuk dat we zo met jullie mee konden 'lopen'. Goeie reis terug.
  8. Sharon:
  10. Sharon:
    🤣😂
  11. Monique:
    15 mei 2022
    Jaaaa, wilde voorstellen om de wandelingen voort te zetten … je bent nu zoooo goed bezig 🤪🤪 maar laten we het dan maar bij fietsen houden 😂😂
    Genoten van je verslagen! Jullie hebben een super mooie reis gehad, en straks: uitslapen!! Goede terugreis 😘
  12. Sharon:
    😘😘
  13. Petra:
    15 mei 2022
    Het was ontzettend leuk om zo met jullie mee te reizen (wandelen 😏). Ik snap Jack helemaal, ik zou ook weer alle afleveringen van Game of Thrones gaan kijken (gewoon heel goed excuus om alles weer te zien 😁) en heel eerlijk, Dubrovnik en nu ook Split staan dus op mijn lijstje om te bezoeken mede daardoor. Wat een prachtige, maar ik denk ook vermoeiende reis hebben jullie gemaakt! Volgende week lekker bijkomen. Goede terugreis nog. 😘
  14. Sharon:
    15 mei 2022
    Dank je wel, gaat lukken! En ja was echt prachtig!!😘